ساختار درس
طرح درسی که دراختیار شما قرار گرفته، با اینکه از واحدهای مختلفی تشکیل شده است اما همه واحد ها از ساختار معنی پیروی میکنند.
واحدها براساس هدفی که برایشان مشخص شده، از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند
ابزارهای فردی دانشآموز: برای استفاده فردی دانشآموز طراحی شده اند. این ابزارها شامل سوالهایی برای فکر کردن، رویههایی برای مشاهده، و کمکهایی برای جستجوگری است. ابزار دانشآموز به فهم و یادگیری مطالب و توجه به نکات کلیدی درسها کمک می کنند.
ابزارهای محیط یادگیری: برای استفاده گروهی و عموما به شکل بوردهای میرو هستند. این ابزارها به جمعآوری دستهجمعی داده و مشاهده و تولید تبیین و توضیح، و بازاندیشی کمک میکنند.
ابزارهای مربی: برای کمک به تدریس مربیان و تفسیر تفکر دانشآموزان و انتخاب روشهای مناسب کمک میکنند.

هدف درس
جعبه های متنی حاوی این رنگ نشان دهنده هدف درس هستند. دانش آموز باید در انتهای درس هدف درس را به خوبی آموخته باشد.

تعریف مفاهیم یا ابزار فرهنگی
برای یادگیری هر ابزار فرهنگی دو روش استفاده می شود. یکی این که آموزشگر تعریف ابزار فرهنگی را به دانش آموز تحویل می دهد

کارکردن بامفاهیم یا ابزار فرهنگی
روش دیگر آن است که دانش آموز در حین انجام یک فعالیت ابزار فرهنگی را یاد می گیرد (یا می سازد). این دو روش می تواند همزمان استفاده شود.

??????
توضیح فعالیتی است که در حین انجام آن دانش آموز با ابزار فرهنگی مورد نظر (برچسب سبز) آشنا می شود و نحوه استفاده از آن را یاد می گیرد. این فعالیت می تواند فردی یا جمعی باشد. نکته مهم در هر یادگیری آن است که آشنایی با ابزار فرهنگی تنها به معنی دانستن تعریف آن نیست بلکه باید در عمل استفاده شود (ابزار برای استفاده) بنابراین اگر هم تعریف ابزار مستقیما به دانش آموز داده شود ( برچسب نارنجی) حتما باید نحوه استفاده از آن مدل سازی و تمرین شود.