داستان سفر زباله‌ها در اقیانوس

فکر کنید صبح از در خونه بیرون بیایید و ببینید کلی آشغال جلو در خانه شما ریخته است. این همه آشغال از کجا آمده است؟ کی این آشغالها را اینجا ریخته است؟ چگونه می‌توانیم به این سوال‌ها جواب بدهیم؟ 

(برد میرو برای گفتگو دانش آموز)

حالا فکر کنیم ساکنین جزیره دور افتاده در اقیانوس آرام هر روز با کلی اشغال در ساحل هاشون مواجه می‌شوند. کی این اشغال ها رو ریخته؟ این ها از کجا آمدند؟

 

فیلم ببینید

این قسمت از درس برای ایجاد انگیزه یادگیری است تا به دانش‌آموزان نشان داده شود چرا یادگیری جریان‌های اقیانوسی به زندگی آن‌ها مربوط است.

دقت شود که سناریوی آشغال دم خانه، اگرچه کوتاه و ساده است، ویژگی‌های انگیزه درس را دارد:

1. یک اتفاق امکان‌پذیر در زندگی شخصی دانش‌آموز است

2. جواب سوال مطرح شده واضح و ساده نیست

3. سوال مربوطه بیش از یک جواب دارد.

 

اهداف و مفاهیم درس

در انتهای این درس، چه مفاهیمی را باید بتوانید توضیح دهید و چه مهارت‌هایی باید کسب کرده باشید 

چه مهارتهایی یاد میگیرم؟

با چه مفاهیمی آشنا میشوم؟

  • مشاهده کردن (observation) 
  • میزان یا درجه اطمینان
  • تعیین شواهد
  • مدل سازی

مفاهیم فیزکی زیر ابزاری هستند که برای پاسخ دادن به سوال اصلی درس، زباله ها در اقیانوس به کجا میروند، لازم هستند. این مفاهیم در طول درس معرفی میشوند. تعریف و نحوه به کار بردن آنها به دانش‌آموز نشان داده می شود.‌ همچنین در هنگام معرفی تاریخچه به وجود آمدن آنها هم شرح داده می‌شود تا به دانش‌آموزان یادآوری شود که مفاهیم علمی در طول تاریخ برای حل مشکلات به وجود آمده‌اند (رجوع شود به تعریف دانش در نظریه ویگوتسکی). 

  • جریان
  • گرداب
  • سرعت
  • چگالی
  • دما
  • شوری

 

چرا باید این موضوع را بدانم؟

معمای اردک های پلاستیکی

زباله‌ها به خصوص انواع زباله‌های پلاستیکی که وارد آب‌های دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌شوند چه سرنوشتی دارند؟ شاید جالب باشد که بدانید که این داستان یک معمای علمی خیلی جالب است: معمای اردک‌های پلاستیکی!

در ۱۰ ژانویه ۱۹۹۲ یک کشتی باری که از آسیا به سمت آمریکای شمالی می‌رفت با طوفان شدیدی در اقیانوس آرام شمالی روبرو شد. دوازده کانتینر بار از روی عرشه به دریا افتادند. یکی از این کانتینرها حاوی ۲۸۸۸۰۰ اسباب‌بازی پلاستیکی حمام بود که همه در اقیانوس غرق شدند: اردک‌های زرد، لاک‌پشت‌های آبی، سمورهای قرمز، و قورباغه‌های سبز که در بسته‌های چهارتایی بسته‌بندی شده‌بودند.

در ماه آگوست و سپتامبر آن سال مردم  سیتکا در آلاسکا چند صد اسباب‌بازی حمام را در ساحل شهرشان پیدا کردند که خیلی عجیب نیست اما پیدا شدن اسباب‌بازی‌ها تا ۱۲ سال دیگر ادامه داشت. 

در بازه ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ یک پدر و پسر ۱۱۱ تا از این اسباب‌بازی‌ها را پیدا کردند: ۱۸٪ لاک پشت، ۳۵٪ اردک، ۲۶٪ سمور و ۲۱٪ قورباغه که رنگ و روی‌شان رفته‌بود، حیوا‌ن‌های دریایی جویده بودنشان و در اثر کوبیده شدن به صخره‌ها و موج‌ها خراب شده‌بودند.

اما این پدر و پسر با دقت مکان و زمان پیدا کردن ۹۰ تا از اسباب‌بازی‌ها را ثبت کرده‌بودند و کشف کردند که بیشتر اسباب‌بازی‌ها در این پنج سال پیدا شده‌اند: ۱۹۹۲و۱۹۹۴و۱۹۹۸و۲۰۰۱و ۲۰۰۴.  

چرا اسباب‌بازی‌ها تا سال‌ها بعد هنوز پیدا می‌شدند؟ و چرا بین سالهای فراوانی دو تا چهار سال فاصله است؟ در این فاصله‌ها اردک‌ها و بقیه اسباب‌‌بازی‌ها کجا هستند؟ 

فعالیت اول

فعالیت اول

چطور اسباب‌بازی‌هایی که در اقیانوس آرام به آب افتادند در سواحلی بسیار دور پیدا شدند؟ فرضیه شما در این باره چیست؟

فعالیت دوم

فعالیت دوم

چه چیزی باعث جریان در سطح اقیانوس‌ها می‌شود؟ آیا جریان سطحی اقیانوس‌ها جزو فرضیات شما بود؟

فعالیت سوم

فعالیت سوم

This exploration will guide the students in discovering the weather and current patterns in the Gulf of Alaska.