آیا رنگ بر طعم تاثیر دارد؟

0/5

آیا آب سیب سبز همان آب سیب قرمز مزه دار است؟ ممکن است این یک سوال احمقانه به نظر برسد. رنگ آمیزی مواد غذایی هیچ طعم و مزه ای ندارد ، بنابراین چگونه می تواند چیزی را تغییر دهد؟ دریابید که آیا این کار در این پروژه علوم غذایی انجام می شود یا خیر!

هدف: دریابید که آیا رنگ درک ذائقه را تغییر می دهد یا خیر.

 موضوععلوم تغذیه
 دوره سنیسالهای آخر دبستان و متوسطه اول
میزان دشواریپیچیده
زمان مورد نیازیک تا دو روز
هزینه بسیار کم
 پیش نیازندارد
 دسترسی به مواددر دسترس

جوانه های طعم روی زبان شما گروه های مختلف طعم دهنده ها و مواد غذایی را تشخیص می دهد و به شما در شناسایی غذاهایی که می خورید کمک می کند. با این حال ، حواس دیگر نقش مهمی در نحوه تجربه غذا دارند. احتمالاً می دانید که بوی غذاها می تواند در چگونگی چشیدن آنها تأثیر بسزایی داشته باشد ، اما آیا می دانید ظاهر غذا همچنین نحوه تغییر آن را تغییر می دهد؟ از آنجا که ما معمولاً قبل از گذاشتن آن در دهان به غذا نگاه می کنیم ، اولین اطلاعاتی که مغز شما در مورد هر ماده غذایی خاصی از چشمان شما دریافت می کند!

 

از سنین پایین یاد می گیریم که رنگ ها را با طعم دهنده ها مرتبط کنیم. وقتی چیزی نارنجی است ، ما انتظار طعم نارنجی را داریم. اگر مزه پودینگ سبز را چشیدید ، تعجب خواهید کرد که فهمید که دارای طعم گیلاس است. اختلاف بین ظاهر غذا و طعم آنها می تواند تشخیص طعم دهنده را دشوارتر کند.

 

تحقیقات نشان داده اند که ظاهر غذا می تواند به طرز چشمگیری در طعم آن تأثیر بگذارد. در یک مطالعه ، شرکت کنندگان یک بشقاب استیک با ظاهری معمولی و سیب زمینی سرخ کردنی فرانسه خوردند. همه شرکت کنندگان گفتند که آنها از غذا لذت می برند ، و خوب است. با این حال ، هنگامی که چراغ ها روشن شد ، مشخص شد که استیک به رنگ آبی رنگ است و سیب زمینی سرخ شده به رنگ سبز رنگ شده است. با دیدن این مسئله ، بسیاری از شرکت کنندگان از خوردن غذای بیشتر خودداری کردند و تعداد معدودی حتی بیمار شدند! در این آزمایش ، شما بررسی خواهید کرد که چگونه ظاهر غذایی که می خوریم بر طعم آن تأثیر می گذارد. نگران نباشید any هیچ استیک آبی وجود نخواهد داشت!

شرایط و مفاهیم

  • جوانه های مزه دار
  • طعم
  • احساسات
  • سوالات
  • آیا انواع خاصی از غذاها را که رنگ خاصی دارند ترجیح می دهید؟ آیا آن رنگ را با یک عطر و طعم مرتبط می کنید؟ مثلا آب نبات با طعم گیلاس قرمز به جای آهک سبز مزه دار است؟
  • آیا فکر می کنید رنگ یک غذا یا نوشیدنی بر طعم آن تأثیر می گذارد؟ اگر رنگ “غیر منتظره” باشد (مثلاً اگر قرمز و سبز برای طعم های گیلاس و آهک روشن شده بودند) چه می شود؟
  • داوطلبان (حداقل 3)
  • بطری بزرگ آب سیب
  • رنگ آمیزی مواد غذایی قرمز ، سبز و آبی
  • فنجان یکبار مصرف را پاک کنید (3 نفر در هر داوطلب)
  • نشانگر دائمی
  • لیوان نوشیدن (1 در هر داوطلب)
  • اب
  • میز که شما و داوطلبان خود می توانید در آن بنشینید
  • تایمر یا کرنومتر
  • نوت بوک آزمایشگاه

در هنگام طراحی یک آزمایش شامل موضوعات انسانی ملاحظات ویژه ای وجود دارد. نمایشگاه های وابسته به نمایشگاه بین المللی علوم و مهندسی اینتل (ISEF) اغلب برای هر مشارکت کننده ای که از آنها سؤال می شود ، به فرم رضایت نامه آگاهانه (برگه مجوز) نیاز دارند. قبل از انجام آزمایش یا نظرسنجی با قوانین و مقررات نمایشگاه علمی که وارد می شوید مشورت کنید. لطفاً برای الزامات مهم مهم دیگر به اسناد علوم دوستان مراجعه کنید. پروژه های مربوط به افراد انسانی و کمیته بررسی علمی. اگر با افراد زیر سن قانونی کار می کنید ، باید از والدین یا سرپرستان فرزندان (و معلمان اگر در حالی که آنها در مدرسه هستند در حال انجام آزمون هستید) مجوز دریافت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این درست است که کودکان در نمایشگاه علمی شرکت کنند پروژه در اینجا دستورالعمل هایی برای اخذ مجوز برای کار با افراد زیر سن قانونی پیشنهاد شده است:توضیحات روشنی از پروژه نمایشگاه علمی خود ، آنچه در حال مطالعه هستید و آنچه که امیدوارید یاد بگیرید یادداشت کنید. نحوه آزمایش کودک را شامل می شود. پاراگراف را درج کنید که امضای والدین یا سرپرست و / یا معلم را دریافت کنید.نسخه های زیادی را که لازم است برای هر کودک مورد نظر خود چاپ کنید ، چاپ کنید.برگه اجازه را به فرزندان یا معلمان فرزندان بدهید تا به والدین بدهند. شما باید برای همه کودکان مجوز داشته باشید تا بتوانید از آنها به عنوان موضوعات آزمون استفاده کنید.

نکته: مهم این است که داوطلبان شما نمی دانند که در هر فنجان آب سیب وجود دارد! ایده این است که داوطلب شما باید انتظار متفاوت از هر جام را داشته باشد. بنابراین ، به آنها اجازه ندهید که نوشیدنی ها را قبل از زمان آماده کنید!

با استفاده از نشانگر خود فنجان های شفاف را شماره گذاری کنید. یک سوم فنجان ها را با حرف A برچسب بزنید ، یک سوم دیگر با حرف B و یک سوم آخر با حرف C.

به هر لیوان شفاف حدود 1/4 فنجان آب سیب اضافه کنید.

تمام فنجان ها را با ردیف “A” با هم ردیف کنید ، همه لیوان ها با ردیف “B” در یک ردیف ، و تمام فنجان ها با برچسب “C” در یک ردیف.

دو قطره از رنگ آمیزی غذای آبی را به فنجان های دارای برچسب A اضافه کنید (اگر رنگ به اندازه کافی تیره نیست ، رنگ آمیزی مواد غذایی بیشتری را اضافه کنید).

دو قطره از رنگ آمیزی مواد غذایی سبز را به فنجان هایی با برچسب B اضافه کنید (اگر رنگ به اندازه کافی تیره نیست ، رنگ آمیزی مواد غذایی بیشتری اضافه کنید).

دو قطره از رنگ آمیزی مواد غذایی قرمز را به فنجان های دارای مارک C اضافه کنید (اگر رنگ به اندازه کافی تیره نیست ، رنگ آمیزی مواد غذایی بیشتری را اضافه کنید).

یک نسخه از جدول 1 را در دفترچه آزمایشگاه خود تهیه کنید.

مجموع

داوطلب 3

داوطلب 2

داوطلب 1

حرف روی فنجان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول 1. جدول داده های مثال. اگر داوطلب بیشتری دارید ستون های بیشتری اضافه کنید.

سه لیوان نوشیدن را با آب تصفیه شده پر کنید.

به اولین داوطلب خود بخواهید که روی میز بنشیند. یک فنجان با نشانه های A ، B و C را جلوی داوطلب خود تنظیم کنید. همچنین به آنها یک لیوان آب بدهید.

از آنها بخواهید که با نوشیدن مقداری آب شروع به پاکسازی کام کنند.

به داوطلب خود بگویید که می خواهید آنها را در طعم های الف ، ب و C نوشیدنی را میل کنند و بین هر یک از آنها آب بنوشید. آنها دو دقیقه فرصت دارند تا نوشیدنی ها را بچشید. هنگامی که آنها در هر فنجان نوشیدنی را چشیدند ، باید آنها را از همان چیزی که بهترین آنها را دوست داشت ، به یک مورد که حداقل دوست داشت ، ارزیابی کنند. داوطلب شما می تواند هر فنجان را بیش از یک بار طعم دهد ، اما باید بین هر سلیقه آب بنوشید.

داوطلب خود را امتحان کنید. هنگامی که آنها فنجان اول خود را طعم می دهند ، تایمر یا کرنومتر را شروع کنید. به هیچ سؤالی پاسخ ندهید که داوطلب شما از شما سؤال می کند ، یا به هر چیزی که می گویند واکنش نشان دهید!

بعد از دو دقیقه ، تایمر خود را متوقف کنید و به داوطلب خود بگویید که از چشیدن خودداری کند.

از آنها بپرسید کدام نوشیدنی مورد علاقه آنها بود. در ستون “داوطلب 1” ، لیوان مورد علاقه خود را با شماره “3.” علامت گذاری کنید. به عنوان مثال ، اگر داوطلب شما گفته است که آنها بهترین نوشیدنی جام B را دوست دارند ، شما شماره 3 را در سطر “B” در زیر “داوطلب 1.” می نویسید.

از داوطلب خود بپرسید که کدام نوشیدنی را حداقل دوست داشته است. در ستون “داوطلب 1” ، کمترین لیوان مورد علاقه خود را با شماره “1.” ثبت کنید.

شماره “2” را در سطر باقی مانده بنویسید.

مراحل 1-9 را با دو یا بیشتر داوطلب خود تکرار کنید. پاسخ های آنها را در ستون های مربوطه ضبط کنید.

مقادیر را در هر ردیف اضافه کنید و مبالغ را در ستون “Total” ضبط کنید. به عنوان مثال ، اگر سه داوطلب جام A به 2 ، 1 و 2 امتیاز داده می شد ، در ستون Total برای جام A ‘5’ ثبت می کنید.

کدام فنجان بیشترین تعداد را دارد؟ کدام فنجان کمترین مقدار را دارد؟ آیا الگویی وجود دارد که داوطلبان در آن جام ترجیح می دهند؟ چگونه این با پیش بینی شما در مورد اینکه آیا رنگ روی طعم تأثیر می گذارد مقایسه می شود؟

این آزمایش را با سایر مایعات یا غذاهای جامد امتحان کنید.

گزلرش پروژه خود را برای ما بفرستید